Hur man bäst stärker hästens ryggmuskler

Att bygga bra ryggmuskler på hästen är inte alltid det lättaste. Det är mycket man måste tänka på och det är mycket som måste involveras för att det ska bli bra och hållbart.
Något man ska akta sig för, speciellt för äldre ridhästar är "kissing spines", vilket är något jag ganska så nyligen läst om faktiskt. Det innebär iallafall att tornutskotten på bröstkotorna i hästens ryggrad "trycks ihop" och då ligger och pressar emot varandra. Lyckligtvis så finns det bra övningar som man kan göra som motverkar om hästen drabbats av detta. Att tillägga är också att hästen inte behöver vara drabbad av kissing spines för att göra dessa övningar. Övningarna kan man göra även om man så bara vill stärka ryggmusklerna på hästen! :)

- Ryggningar. Och då menas ju såklart inte tio ryggningar på raken, utan rygga ett steg, med hästen på tygeln och rid sedan fram direkt. Då hästen tar det första klivet framåt så blir ryggmusklerna engagerade. Hela tiden gäller det förstås att ha hästen med eftergift på tygeln. Är den över handen kan övningen dock ge mer skada än nytta.
- Klätterträning.
Det är något som är himla bra för hästens rygg. Dock finns det ju såklart ett litet krux. Det är jäkla bra att klättra uppför, men inte lika bra att klättra nedför. Har du en helt friks häst, som du bara vill träna ryggmusklerna på i ett förebyggande syfta är problemet däremot inte så stort. Då stärker du bakdelsmusklerna i nerförsbacken istället, genom att göra halt med jämna mellanrum på nervägen.
Klättra helst också i skritt. Hästen ska sänka huvudet och ta i ordentligt. Mer om detta i ett annat inlägg! - Arbeta i låg form. Att arbeta hästen i låg form, fast med bakdelen väl inunder sig är utmärkt stretching och stärkning av ryggmusklerna. Tack vare ryggkotornas lutning - där bröstkotorna lutar framåt och ländkotorna lutar bakåt - välvs ryggmusklerna ordentligt om hästen sätter under sig med bakbenen och går i en låg form med nacke och hals.
- Gymnastikhoppning. Helst med hästen lös också, alltså utan ryttare. Att hoppa en studsserie med ungefär 3-4 hinder är tiptop för hästens rygg. Hästen blir då tvungen att välva sig och få upp ryggen i varje språng.

- Tömkörning. Arbete utan ryttare en väldigt bra omväxling för hästar med dålig rygg. Men kan man inte få hästen att jobba i räff form, lugnt och avslappnat, då ska man inte ge sig på att att tömköra. Då skapas det mer spänning i ryggen än vad man blir av med.

- Ridning vid sidan av stigen. Att låta hästen gå i skogen utanför stigen är väldigt bra, klättra lite över stenar, rötter, ris och grenar. Hästen får då lyfta väldigt mycket på benen och dessutom så får mer eller mindre hela kroppen jobba!

Är detta något ni vill ha mer av? :)
[Bilderna i detta inlägg är lånade från google.]

Gillar

Kommentarer